Dagens mat och svar på kommentar...

Dagens mat var inte min favorit, även om det var ätbart...

Broccoli och morotsgratäng

 3 propoints/ portion för gratängen, men kom ihåg att lägga till PP för kött eller korv som ni lägger till
 
Beräknat på 4 personer

200 gram broccoli,
 200 gram morötter,
2 salladslökar,
1 vitlöksklyfta,
1 msk rapsolja,
 3 dl mjölk,
1 msk såsredning,
 salt,
 peppar,
4 msk riven ost (max 17 %)

to do:

Skala morötterna och skiva den.
Lägg dem i lättsaltat kokande vatten och låt den knappt bli mjukna.
Lägg i broccolin (som är uppdelad i mindre bitar) vid slutet så den får koka med i 1 minut.
Häll av vattnet och fördela grönsakerna i en ugnsform.
Skär salladslöken och vitlöken i små bitar och fräs dem i matoljan utan att de får ta färg.
 Häll i mjölken och redningen.
Koka upp så att det tjocknar till lite.
Häll redningen över grönsakerna och salta och peppra (krydda efter smak).
Strö över osten och gratinera i ugn (200 grader) i cirka 15 minuter.

Serveras gärna med kallskuret kött.

För att svara dig Kalle på din kommentar:
Jag vet inte!
Tror det mest är för att testa något annat.
Jag har inte lagt mig i så mycket...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0