så var det klart då...

Sonen har köpt hus och har ett riktigt projekt framför sig.

Skönt att det blev klart, men jag bävar för allt jobb de kommer att få lägga ner där...


Bergavägen 59...

Usch vad gammal jag känner mig...men det är ju bara att gilla läget ;)

Nu till recepten som jag lovat...



Kycklinggryta med curry

Både lätt- och snabblagad, perfekt för en vardag. 8 propoints för en portion inkl. riset. 

Till 4 portioner behöver du:

500 g kycklingfilé
4 portioner ris
2 tsk matfett
1 tsk curry
1 tsk gurkmeja
1 tsk paprikapulver
1 pressad vitlök
2 1/2 dl matlagningsgrädde
ett par "nävar" wokgrönsaker
1 dl vatten
1 tsk redning
1 msk kycklingfond
svartpeppar, ev salt

Gör så här:

Strimla kycklingen och stek det i matfettet. Tillsätt kryddorna och vitlöken och låt det fräsa någon minut, tillsätt wokgrönsakerna. Häll på matlagningsgrädde, vatten och redning. Smaksätt med fond, peppar och eventuellt lite salt. Låt det småkoka i cirka 5 minuter. Servera grytan med ris, haricots verts och sallad till.

Riktigt gott. Jag har blivit inspirerad av nadjaskitchen.se.




Tacogratäng

4 portioner 9 pro-points per portion

400 g nötfärs, max 10%
2 rödlökar
4 tomater
200 g champinjoner
2 tsk flytande margarin
1 påse tacokrydda
1 dl vatten
8 msk tacosås
4 msk riven ost, max 17%
100 g tortillachips
blandad sallad

Skär löken i tunna båtar, klyfta tomaterna och champinjonerna. Rosta grönsakerna 1 minut i het stekpanna.
Fördela grönsakerna i 4 ugnsfasta portionsskålar (vi lade allt i en stor form). Hetta upp margarinet i ett stekjärn, bryn färsen och tillsätt tacokryddan och vatten.. Låt det koka i några minuter till det mesta av vätskan dunstat.. Fördela färsen över grönsakerna, toppa med tacosås och ost.. Gratinera i ugn, 200 grader tills gratängen fått fin färg.
Servera med chips och sallad..

Detta recept har jag hittat på NattMias matblogg


Kommentarer
Postat av: A-L Strömberg

Kycklingreceptet låter verkligen smarrigt,Linda kommer hem idag så det blir nog utmärkt..tackar

2011-10-13 @ 10:21:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0