Torsdag - pannkaksdag

hos många, men inte här!

Jag har precis skalat och skurit klart allt till en
"Annica special korvgryta"
och den är riktigt mumsgod!

För fyra personer använder jag:

en bit kålrot
en palsternacka (lagom storlek)
två ganska stora morötter
en bit rotselleri
två stora potatisar
1/2 litet vitkålshuvud
c:a 12 cm purjolök
en paprika
tomatpuré
en buljongtärning
en créme fraiche med vitlökssmak (200g)
550 g falukorv
kryddor efter smak
lite mjöl till redning (om det behövs)

För er som vill veta vad det är värt i ProPoint kan jag berätta att värdet ligger på 8
- och jag lovar att du blir mätt :)
 


Detta är en lånad bild - men det påminner :)

Jag börjar med att skära rotsaker och potatis i små bitar och lägger i buljong - lagom så buljongen täcker.
låt detta koka i c:a 15 minuter.
häll sedan i finskuren purjo, paprika i bitar och vitkålen strimlad av osthyvel (tycker kjag är enklast)
skiva korven och lägg i tillsammans med "en skvätt" tomatpuré
låt koka till rotsakerna är mjuka.

Är det mycket vätska kvar brukar jag reda av lite för att slippa "soppstuket"
och så toppar jag med créme fraichen

De e riktigt gott
(får dock inte medhåll av Rasmus och Maria)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0