En underbar minisemester

Jag vet inte varför, men dagarna bara swischar iväg och jag tycker inte att det händer så väldigt mycket i mitt liv - det kan vara anledningen till att jag bloggar så sporadiskt just nu!

 

I helgen har Hasse och jag varit på en liten minitripp (fredag -söndag) till Dalarna.

Vi började i Sundborn och ett besök hos Carl Larsson och hans fru Karin och barnen. Jag har varit dit en gång för länge sedan och ingenting kom jag ihåg från det.

Mysigt ställe intressant historia och vilket underbart ställe!!!
Vi fick en privatvisning där eftersom vi va ensam på plats - detta gjorde ju inte saken sämre...

 
Därefter fortsatte vi mot Falun och gruvan. Jag har varit hit också på skolresa men det hade inte Hasse.
Vi käkade vår matsäck här innan vi strosade runt på området och på museet. Hasse hängde med på en visning ner i gruva, men jag valde att kolla på lite filmer och sedan slappa i bilen den timmen som visningen tog.
Efter denna fullspäckade dag åkte vi och checkade in på hotellet i Tällberg som vi bokat in oss på.
Green Hotell - rekommenderas varmt!
 
Utsikten från vårt fönster :)
 
Lördagen startade med hotellfrukost - länge!
Sedan tog vi vägen via Sollerön till Mora och besökte Anders Zorn och hans fru Emma.
Och var vi imponerade av CL så var detta magnifikt :P
Varför får man inte läsa om dessa herrar i skolan?
(eller får man det?)
Även på detta besök fick vi en "privat" guidning - endast vi och ett norskt par!
Mycket kuriosa och kanske lite mer utifrån de frågor man hade - och vågade hosta fram när det va så lite folk!
Efter Mora drog vi till Rättvik och kikade runt lite.
Vi startade med en fika på ett jättemysigt ställe mitt i "byn"
Vandrarhem och kaffestuga Rättviksgården
Därefter hittade vi Springkällan och Styggforsen
och på köpet ett par trevliga promenader i underskön natur
 
 
Som vanligt när vi är ute och far så hittar vi på grusvägar som leder oss till vackra platser ibland och återvändsgränder ibland - precis som denna lördag...
en lite fäbodsby hittade vi
återvändsgränden va inget att se så därför inget kort :P
 
Vi åkte till Siljans strand och letade oss ut på långbron innan vi sedan letade på ett ställe att äta på.
och vilket kalasställe vi hittade!
Rekommenderas varmt!
Big Street!
Efter detta äventyr var det bara återresan till Tällberg kvar och väl där tog vi en kort promenad i backarna.
Det är magiskt vackert här!
Vi har ju haft en alldeles tokbra helg och vädergudarna verkar ju ha varit helt på vår sida!
På söndagen lämnade vi detta paradis och for till Bjursås och hälsade på familjen Perlström
Alltid lika trevligt att träffa dem!
 
Sedan åkte vi hemåt och passade på att besöka Korså bruk på vägen...
Mycket nära men man besöker aldrig dessa ställen tyvärr.
 
vi handlade och käkade innan det blev fotboll i GH.
Inget går upp emot en spännande match och denna match va onödigt spännande!
Det slutade med vinst 4-3 efter att som mest ha legat under med 3-1.
Bra jobbat där grabbar!
 
 
Sedan avslutades det hela med en tur till Hoo och fira bösta mamma!
Hon har både fyllt år och så är det ju mors dag...
Då - när semestertrippen var slut - kom regnet
Det där med planering - det är det viktigaste!
I ALLA LÄGEN PÅ ALLA VIS!
men man måste planera in spontanitet :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0